Monday, July 12, 2010

IRAQ YANG KU KENALI

Apabila Mesir memetari perjanjian Camp David dengan Israel, negara yang paling menentang iaah Iraq, pimpinan Saddam Hussein. Sejak itu, ibupejabat OIC telah dipindahkan di Baghdad.

Pada ketika itu, Iraq cukup digeruni oleh kuasa besar. Apa lagi apabila Saddam Hussein memberi amaran kepada Israel ....Jangan sentuh Palestin..

Melihatkan anak emasnya diancam ini Kuasa Besar tak dapat duduk diam. Kalau dulu, dia sokong Saddam perang dengan Iran, sebenarnya dia mengambil keuntungan daripada kedua-duanya...antaranya skandal Iran Gate atau Iran Kontra....Tak salah sayalah, FBI tersalah siasat kut, bila tahu CIA hantar senjata ke Iran untuk berperang dengan Iraq...dan hasil duit senjata tu...disalurkan kepada pemberontak Nicaragua..

Antara percaya dengan tidak...negara yang menjadi perantara menghantar senjata itu, dipercayai Israel...dan orang yang menguruskan jual beli ini adalah orang kaya Islam....Aku terbaca dalam reauters...tapi sayang, aku tak simpan artikel ni....Menyesal tak sudah.

Maka pada hujung 80an...timbullah kes seorang wartawan dari London...tak ingatlah dari stesen mana...BBC ka...ABC....Nama singkatannya Bazouf...berketurunan Iran.
Iraq dapat tahu dia ni spy..ditangkap, dibicarakan dan dihukum gantung...

Maka, marahlah John Major dan Bush....(Bapa Presiden Bush) Tersingkaplah rahsia...entah betul ke tidak....Kuwait mencuri minyak Iraq melalui telaga Rumaila....Tapi duit tu juga disalurkan pada Iraq untuk serang Iran...Dengan ertikata "curi daripada tuan dan disedekahkan kepada tuan itu juga"'


Saddam Huseein naik angin dan serang Kuwait...Sebenarnya, inilah yang dikehendaki dua kuasa besar tu...Depapun..berpestalah mengebom bumi Iraq....Yang sedihnya....Arab Saudi bagi pangkalan tentera di utara negara tu...Tak silap "Dharan" dan Turki bagi pangkalan tenteranya di selatan"INCURLIK"
Dan aku juga terbaca dalam Reauters yang setiap kali mereka mengebom iraq, yang bayarnya adalah Arab Saudi.Pelikkan?

KITA SAMBUNG KEMUDIAN NANTI.....

No comments:

Post a Comment